Tror du att du är anonym när du surfar in på riksdagspartiernas sajter?

Glöm det.

Aftonbladets granskning visar att flera partier använder avancerad teknik för att kartlägga dig – som de sedan kan använda för att specialanpassa reklambudskap. Och det är svårt att värja sig.

– Är du på internet kommer du att kartläggas, säger Emma Blom, expert på sociala medier.

Donald Trumps oväntade valseger har av många experter tillskrivits hans digitala initiativ Project Alamo. Något förenklat gick det ut på att Trump-kampanjen samlade in eller köpte miljontals mejladresser som man sedan laddade upp i Facebooks annonssystem. Då fick man en enorm databas med profiler, som kampanjen delade upp i mycket små målgrupper. Sedan bombarderade dem med specialanpassade och riktade inlägg via Facebooks annonssystem.

Aftonbladet kunde några månader efter valvinsten berätta att Trumps team använt sig av ytterligare ett sätt att samla in data om potentiella väljare: via så kallade Facebook-pixlar på kampanjsidan Donaldjtrump.com.

En Facebook-pixel är ett kodstycke som du kan placera på din webbplats för att, via Facebook, få ingående information om besökarna.

Det mesta från USA importeras så småningom till Sverige, inte minst när det gäller politiska kampanjmetoder. Och Facebook-pixlarna och den målgruppsstyrda annonseringen är redan här.

Enligt Aftonbladets granskning har fyra av riksdagspartierna en eller flera Facebook-pixlar på sina sajter. De är: